Kodėl automobilių gamintojai varžosi lenktynėse, išleidžia daugybę milijonų sportinių bolidų tobulinimui, jeigu iš pačių sporto renginių gaunama finansinė grąža nėra didelė? Daugeliui gamintojų automobilių sportas – ne tik galimybė parodyti savo sugebėjimus, bet ir bandymų trasa, kurioje testuojami įvairūs techniniai sprendimai. Nemaža jų dalis po daugybės bandymų valandų ekstremaliausiomis sąlygomis atkeliauja į serijinės gamybos automobilius.
„Apie „Maserati“ automobilius dažnai kalbama, jog jie pirma yra išgirstami, o tik po to – pamatomi. Tai – geriausias išskirtinio itališkų automobilių skleidžiamo garso apibūdinimas. Tačiau šiuos modelius skiria ne tik garsas, bet ir galia bei pažangūs techniniai sprendimai, išbandyti lenktynių trasose bei vėliau atradę savo vietą serijiniuose automobiliuose. Sportinių genų turi kiekvienas „Maserati“ – nuo sedano „Ghibli“ iki visureigio „Levante“, – teigia „Maserati“ prekės ženklo vadovas Lietuvoje Kęstutis Vaitkevičius.
„Maserati“ įmonė buvo įkurta prieš daugiau nei šimtą metų – 1914-aisiais, tačiau dėl geopolitinių aplinkybių su automobiliais susijusią veiklą vykdyti pradėjo jau pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui. Penki įmonę įkūrę broliai Maserati – Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore ir Ernesto – išsikėlė tikslą kurti prabangius, stilingus ir sportiškus automobilius ir jo siekė nuo pat pirmųjų realios veiklos metų. Rezultatai atėjo greitai.
Gamintojo istorija sporte neatsiejama nuo „Targa Florio“ – seniausio automobilių sporto renginio pasaulyje. Pirmosios lenktynės buvo surengtos dar 1906 m., o Alfieri Maserati pirmą pergalę jose šventė 1926 m. Absoliučioje „Targa Florio“ įskaitoje „Maserati“ automobiliai pergalę iškovojo keturis kartus – 1937-1940 metais. 1939 ir 1940 metų istorijoje gamintojo vardas įrašytas ir prie „Indianapolis 500“ lenktynių nugalėtojo Wilbur Shaw – jis abu kartus vairavo „Maserati 8CTF“.
Po beveik dešimtmetį trukusios pertraukos dėl Antrojo pasaulinio karo „Targa Florio“ lenktynės buvo atnaujintos, tačiau „Maserati“ nusprendė žengti dar aukščiau – į naują „Formulės 1“ čempionatą.
„Maserati“ vairavęs Juanas Manuelis Fangio šeštajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje du kartus tapo „Formulės 1“ čempionu – 1954 ir 1957 m. Atskiruose etapuose pasiektos net 9 pergalės – jas iškovojo dukar pasaulio čempionu tapęs argentinietis ir žymusis britas Stirlingas Mossas.
Po skambių pergalių automobilių sporto karaliene vadinamoje „Formulėje 1“, „Maserati“ nusprendė koncentruotis į kasdieninius automobilius ir lenktynėse išbandytas technologijas pritaikyti juose. Klientai šį požiūrį ir technologijas netruko įvertinti – šeštojo dešimtmečio antroje pusėje pasirodęs 3500 GT modelis buvo pirmasis ir itin sėkmingas žingsnis į „Gran Turismo“ automobilių segmentą.
Jau tuomet „Maserati“ automobiliai buvo išskirtiniai net ir sportinių modelių „Gran Turismo“ segmente: 3500 GT turėjo 3,5 l darbinio tūrio DOHC tipo šešių cilindrų eilėje variklį, kuris pasiekė iki 235 AG – didžiulį pajėgumą to meto standartais.
„Maserati“ istorija po didžiųjų pergalių praėjusio amžiaus viduryje yra verta ne vienos knygos – daugybę kartų keitėsi ir gamintojo strategija, ir sprendimai kuriant įvairius automobilius, tačiau esminės vertybės išliko tokios pat: gaminti prabangius, stilingus ir sportiškus automobilius. XXI amžiuje šios vertybės dar sustiprėjo su atnaujinta modelių gama ir grįžimu į automobilių sportą – juk būtent šioje arenoje išbandomi novatoriški ir kiekvieną „Maserati“ vairuotoją kasdien džiuginantys sprendimai.
2004 m. „Vitaphone Racing Team“, kurios lenktynininkai vairavo „Maserati MC12“, debiutavo FIA GT čempionate ir nuo 2005 m. keturis kartus iš eilės tapo visų čempionato nugalėtojais. Komandinėje įskaitoje „Vitaphone“ nugalėjo net penkiskart.
„Maserati MC12“ turėjo didelę įtaką kuriant 2007 m. pasirodžiusius „Gran Turismo“ ir „Gran Cabrio“ modelius bei vėliau – kitus „Maserati“ automobilius. Jų valdymo savybes, išskirtinį garsą bei vairavimo malonumą netruko įvertinti daugybė išskirtinių automobilių mėgėjų visame pasaulyje.
Didžiausią proveržį „Maserati“ suteikė dar kartą atnaujintas požiūris į sportinius automobilius ir klientų norus: 2013 m. „Ghibli“ pavadinimas sugrįžo aukštos klasės sedano pavidalu, o 2016 m. gamintojas pristatė ilgai tobulintą pirmąjį savo istorijoje visureigį „Levante“. Metai po pastarosios premjeros buvo rekordiniai „Maserati“ – visame pasaulyje parduota 51 500 automobilių, o dar prieš dešimtmetį šis skaičius buvo dešimt kartų mažesnis.
„Maserati Levante“ pakerėjo klientus ne tik išvaizda, išskirtine kokybe ar nuostabiu variklio garsu – tai yra sportinis automobilis, itin praktiškas kasdieninėse misijose ir galintis nudžiuginti lenktynių trasoje. Greitoje ir daug techniškų posūkių turinčioje „Tsukuba“ lenktynių trasoje Japonijoje, kur dažnai testuojami įvairūs automobiliai, „Maserati Levante S“ vieną ratą įveikė greičiau nei tokie modeliai kaip „Tesla Model X P100D“.
„Maserati“ ateitis su lenktynėmis susijusi dar glaudžiau: 2020 m. numatytas sportinio kupė „Alfieri“ debiutas, o dar po poros metų šiuo metu gaminamų modelių gamos bus papildytos iš tinklo įkraunamomis „plug-in“ versijomis. Toks sprendimas sujungiant du variklius – benzininį ir elektrinį – padidins automobilių galingumą bei padarys juos dar greitesniais.