„Negražūs lėktuvai neskrenda“, – yra pasakęs vienas garsus aviatorius, o kiek modifikuotą posakį galima priskirti ir automobiliams. Prastai atrodantys automobiliai neturi išliekamosios vertės ir nėra atsimenami praėjus pusšimčiui metų po jų gamybos, tačiau dizaino šedevrų istorija visai kita. Ne paslaptis, jog daugelis tų šedevrų gimė Italijoje.
„Dizainas yra svarbus kiekvienam automobiliui – nuo jo prasideda kliento pažintis su kiekvienu modeliu. Jeigu išorė nepatraukli ar nepatinka tam tikros interjero detalės, žmogus greičiausiai net nesivargins to automobilio išbandyti. Jeigu automobilis dailus, tada klientas pasiryžta įvertinti ir inžinierių nuopelnus. Dizainas turi didelę įtaką ir likutinei automobilio vertei – laikui nepavaldūs modeliai rinkoje vertinami geriau“, – teigia „Maserati“ prekės ženklo vadovas Lietuvoje Kęstutis Vaitkevičius.
„Maserati“ buvo įkurtas 1914 metais ir nuo tada tapo sinonimu žodžiams „prabanga“, „stilius“, „sportiškumas“. Šie sinonimai didžiulę reikšmę įgavo prieš daugiau nei pusšimtį metų, kai pasirodė pirmosios kartos dvejas duris turintis „Ghibli“. Viskas, kas susiję su šiuo automobiliu, turi savo istoriją – net ir pavadinimas „Ghibli“ nėra išgalvotas raidžių junginys, tai – Sacharos dykumos vėjas.
Šis modelis sustiprino „Maserati“ identitetą ir pastatė jį greta tokių gamintojų kaip „Ferrari“ ar dabar jau nebeegzistuojantis „Maybach“. Jie visi kūrė išskirtinius automobilius, kuriuose buvo naudojamos pažangiausios to meto technologijos.
Pirmasis „Ghibli“ jau turėjo atverčiamus žibintus, o po jo kapotu stūksojo V8 variklis. Klientai galėjo rinktis mechaninė 5 arba automatinę 3 laipsnių pavarų dėžę. Odinė salono (sėdynių, durelių, centrinės konsolės ir daugybės kitų elementų) suteikdavo nepaprasto jaukumo pojūtį, o tarsi lėktuve išrikiuoti jungikliai bei variklio rodmenų ciferblatai leido pasijusti tarsi itin greitoje mašinoje. Pavyzdžiui, lėktuve.
Nors automobilis buvo populiarus, jo gamyba truko 6 metus – pasaulinė naftos krizė ir kiti geopolitiniai reiškiniai privertė 1973 m. nutraukti šio išskirtinio modelio gamybą beveik dviem dešimtmečiams. Šiandien ši septintojo dešimtmečio dizaino ikona prisimenama ir tą puikiai iliustruoja kylančios šių modelių kainos. Geros būklės pirmosios kartos „Ghibli“ rasti be 200 tūkst. Eur vargu ar pavyks.
Prie šio modelio istorinės sėkmės prisideda ir garsus vardas – pirmąjį „Ghibli“ kūrė tuomet dar menkai žinomas dizaineris Giorgetto Giugiaro. Šiandien tai yra vienas garsiausių automobilių dizainerių pasaulyje ir vien jo vardas padidina automobilio vertę. G. Giugiaro dirbo kurdamas ne tik „Ghibli“, bet ir „Bora“, „Quattroporte“, „Spyder“ ir daugybės kitų „Maserati“ automobilių išvaizdą – kiekvienas iš jų šiandien gali būti vadinamas dizaino ikona.
Ilgus dešimtmečius prie „Maserati“ automobilių dizaino daugiausia prisidėjo „Giugiaro“ įmonė, tačiau šiame šimtmetyje šioje srityje daugiausia buvo matoma ne mažiau žinoma itališko dizaino firma „Pininfarina“. Jos patalpose buvo nubraižyti ir suprojektuoti penktos kartos „Quattroporte“ sedano, „GranTurismo“ kupė bei „GranCabrio“ kabrioleto maketai.
Šiame dešimtmetyje „Maserati“ strategija buvo atnaujinta – markei iškelti nauji tikslai, kurių įgyvendinimas neįsivaizduojamas be išskirtinio šio gamintojo bruožo, dizaino. Tačiau „Maserati“ strategija buvo nukreipta į vidinių resursų stiprinimą ir įmonėje dirbančių specialistų kvalifikacijos auginimą, tad naujausi šedevrai su trišakio logotipu priekyje yra sukurti pačių „Maserati“ dizainerių – ir šeštos kartos „Quattroporte“, ir naujasis sedanas „Ghibli“, ir pirmasis gamintojo istorijoje visureigis „Levante“.
Vidinių gamintojo resursų išnaudojimas leido sukurti automobilius, kurie idealiai atitinka „Maserati“ vertybes – išskirtinę prabangą, išvaizdą ir sportiškumą. Pavyzdžiui, „Maserati Quattroporte“ ne tik turi „Ferrari“ variklius, bet ir pasižymi išskirtine kėbulo aerodinamika – jo oro pasipriešinimo koeficientas Cd tėra vos 0,28. Tai turi didelę įtaką automobilio akustiniam komfortui bei sportiškoms valdymo savybėms.
Ateities modeliai – „Alfieri“ bei kiti – taip pat bus kuriami „Maserati“ viduje. Tačiau išorinės dizainerių agentūros varžosi kurdamos specialius, riboto leidimo modelius – vienas tokių buvo „Quattroporte Zegna Limited“. 2015 m. Italijos mados agentūra „Ermenegildo Zegna“ sukūrė specialų modelį su 20 colių ratlankiais, unikaliu išdažymu bei interjero detalėmis – viso jų buvo pagaminta vos 100.
Artimiausiais metais pasirodysiančių „Maserati“ modelių dizainui įtaką darys ir inžinerinės naujovės. Jau po kelių metų daugelis naujų „Maserati“ modelių turės hibridinę arba elektrinę pavarą, tad dizainerių laukia išskirtinė užduotis išlaikyti gamintojo išvaizdos principus automobiliuose, kurie suprojektuoti visiškai kitaip nei pastaruosius šimtą metų.